Τρίτη 12 Απριλίου 2016

Έρευνα από τους μαθητές της Ε΄ τάξης: "Οι μαθητές στον αγώνα της ΕΟΚΑ"

Πήραν συνεντεύξεις, ερεύνησαν στο κρατικό αρχείο, μελέτησαν, πήραν σημειώσεις και τέλος θα συγγράψουν ένα βιβλίο με ομώνυμο τίτλο. Μπράβο στους μαθητές και τη δασκάλα τους για τη θαυμάσια δουλειά που κάνουν.
Στα πλαίσια του 3ου στόχου του ΥΠΠ «… διαχρονικά διδάγματα από τους αγώνες των Κυπρίων για ελευθερία»  τα παιδιά της Ε΄ τάξης , στα πλαίσια της συμμετοχής τους στο διαγωνισμό « ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ-ΜΕΡΑ 2015-2016» πραγματοποίησαν ερευνητική εργασία με τίτλο: «Μαθητές στον αγώνα της ΕΟΚΑ» με σκοπό τη διερεύνηση του ρόλου των μαθητών των δημοτικών σχολείων κατά τον ένοπλο απελευθερωτικό αγώνα του 1955-1959.
Η ιστορική αυτή έρευνα πήρε τελικά  το 3ο βραβείο. Θα εκδοθεί σε βιβλίο το οποίο χαιρετίζει ο διευθυντής του σχολείου μας και προλογίζει ο Αναπλ. καθηγητής Σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας Πανεπιστήμιο Κύπρου κ. Πέτρος Παπαπολυβίου.
Πιο κάτω παραθέτουμε το εξώφυλλο του βιβλίου:

 Δες ολόκληρο το βιβλίο

 Μερικές πληροφορίες για την έρευνα: Άρχισε με την επισκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με τη γενική κατάσταση που επικρατούσε στην εκπαίδευση στα χρόνια του απελευθερωτικού αγώνα. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζήτησαν, με τη βοήθεια της δασκάλας τους κ. Γεωργίας Μυλόρδου και της ερευνήτριας Μαρίας Φιλαρέτου, πηγές στο Κρατικό Αρχείο και στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, όπως εγκυκλίους και υπηρεσιακές εκθέσεις στο τέλος κάθε σχ. χρονιάς καθώς και δημοσιεύματα που κατέγραφαν την κατάσταση που επικρατούσε τότε στα δημοτικά σχολεία. Στη συνέχεια ζήτησαν τα παιδιά από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, που ήταν τότε μαθητές στον αγώνα του 55-59, να τους διηγηθούν τις δικές τους μαρτυρίες. Τέλος τα παιδιά προσκάλεσαν στο σχολείο αγωνιστές της ΕΟΚΑ, που έδωσαν τις δικές τους προσωπικές μαρτυρίες για το ρόλο τους στον αγώνα σε σχέση πάντα με τον αγώνα των μαθητών των δημοτικών σχολείων.
Στις 18 Μαΐου 2016 οι μαθητές μας παρουσίασαν την εργασία τους στη Δημοσιογραφική Εστία, ενώπιον της Επιτροπής Αξιολόγησης, η οποία περιλάμβανε έναν επιστήμονα-ερευνητή με σημαντική εμπειρία σε θέματα Εκπαιδευτικής Έρευνας, έναν εκπρόσωπο του ΥΠΠ κι έναν εκπρόσωπο του Ιδρύματος Προώθησης Έρευνας. Αποτέλεσμα: Το 3ο Παγκύπριο βραβείο στην ιστορική έρευνα.

Πιο κάτω φαίνονται στην τάξη, όπου οι πρώην δάσκαλοι κ. Λούης Λεωνίδου, ο κ. Δημήτριος Πετράκης και ο κ. Ανδρέας Μαράγγης έδωσαν τις δικές τους μαρτυρίες ως μαθητές στον αγώνα της ΕΟΚΑ.


Μπορείτε να κατεβάσετε το βιβλίο από τον επόμενο σύνδεσμο: 
αντιγράφοντας από την μηχανή αναζήτησης τον επόμενο σύνδεσμο: 
https://drive.google.com/file/d/0B-g1M_-XM_Q8WTNrcGNyUlNtRW8/view

Ακολουθεί προλογικό σημείωμα που περιέχεται στο βιβλίο.
Προλογικό Σημείωμα
                    Η ανά χείρας έκδοση, με τίτλο «Μαθητές στον αγώνα της ΕΟΚΑ. Ο ρόλος  των μαθητών των δημοτικών σχολείων της Κύπρου κατά τον απελευθερωτικό αγώνα 1955-1959», με εκδότη το Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο Ασίνου είναι, πρώτα – πρώτα, προϊόν και αποτέλεσμα της αγάπης και του ενδιαφέροντος για τη μόρφωση των μαθητών και των μαθητριών τους, και ειδικότερα για το μάθημα της Ιστορίας, των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στο συγκεκριμένο σχολείο.

                        Με αφορμή την προκήρυξη από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας (ΙΠΕ) του Διαγωνισμού «Μαθητές στην Έρευνα, 2015-2016», ο διευθυντής Μιχάλης Μιχαήλ και οι εκπαιδευτικοί του Περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου Ασίνου, Σπυρούλα Χατζηνικολάου, Γεωργία Μυλόρδου και Μαρία Ηλιάδου, συνεπικουρούμενοι από την ερευνήτρια Μαρία Φιλαρέτου,  μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ιστορίας, εργάστηκαν με ευσυνειδησία, ενθουσιασμό και προσήλωση στον ερευνητικό τους στόχο και σχεδιασμό και παρουσιάζουν σήμερα, ύστερα από πολλούς μήνες δουλειάς, στην παρούσα έκδοση, τα δεδομένα και τα αποτελέσματα της ερευνητικής τους δράσης. Στην ερευνητική ομάδα συμμετείχαν, σε μια πρωτόγνωρη μύηση στην επιστημονική διαδικασία και στη μεθοδολογία της ιστορικής έρευνας, 13 μαθητές και μαθήτριες του Περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου Ασίνου. Ήταν, για τα παιδιά αυτά, που φοιτούν σε ένα Δημοτικό Σχολείο της υπαίθρου, ένα πολύτιμο μάθημα και μια σπάνια εμπειρία καθώς, με τη συνοδεία των δασκάλων τους, επισκέφθηκαν το Κρατικό Αρχείο Κύπρου και το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, είδαν και ψηλάφησαν σπάνια αρχειακά τεκμήρια, έγγραφα και εφημερίδες της εποχής, γνώρισαν τη βασική βιβλιογραφία της περιόδου, και κατανόησαν τον τρόπο και τη μέθοδο έρευνας και συγγραφής της Ιστορίας. Σε ένα παράλληλο επίπεδο με την τυπολογία της εργαστηριακής διαδικασίας, στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας, επισκέφθηκαν το Δημοτικό Σχολείο και μίλησαν στους μαθητές και στις μαθήτριες, αγωνιστές της ΕΟΚΑ, αλλά και μαθητές της εποχής του 1955-1959 ή τα ίδια τα παιδιά συγκέντρωσαν προφορικές μαρτυρίες από τα παιδιά της δεκαετίας του 1950, σήμερα παππούδες τους. Ήταν και αυτό μια εξαιρετική εμπειρία για τους σημερινούς μαθητές και μια εισαγωγή τους στην προφορική ιστορία, τη σημασία της και την προβληματική της.

                        Το υλικό που συγκεντρώθηκε εκδίδεται στην παρούσα έκδοση που τιμά τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές και μαθήτριες που εργάστηκαν για τον σκοπό αυτό. Είναι βέβαιο ότι οι μικροί μαθητές και οι μαθήτριες θα θυμούνται σε όλη τους τη ζωή την επίσκεψη στο Κρατικό Αρχείο ή την πρώτη φορά που είδαν τους τόμους με τις παλιές εφημερίδες στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών. Από την άλλη, αυτή η συμμετοχή και η ομαδική τους εργασία, με την επίβλεψη και την καθοδήγηση των δασκάλων τους, θα αποτελέσει μια θεμελιακή εισαγωγή για το μάθημα της Ιστορίας στις επόμενες τάξεις της σχολικής τους ζωής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση: στην έρευνα και στην επιστημονική τεκμηρίωση διαφόρων επιμέρους πτυχών της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας, στην αναζήτηση των πηγών, στην πολυφωνία τους, στη διασταύρωση των πληροφοριών, στη διαμόρφωση των ερωτημάτων, στην εξαγωγή των συμπερασμάτων και τέλος, στη συγγραφή μιας εργασίας.

                        Είναι επίσης βέβαιο, ότι η επιλογή του θέματος της έρευνας, με την ανάδειξη του ρόλου των μαθητών στον απελευθερωτικό Αγώνα της ΕΟΚΑ, βοήθησε και θα βοηθήσει τα παιδιά να αντιληφθούν και να κατανοήσουν ορισμένες από τις συγκλονιστικές πτυχές της τελευταίας επανάστασης της νεοελληνικής ιστορίας και ενός από τα πιο σημαντικά κεφάλαια της νεότερης ιστορίας της Κύπρου. Πάνω από όλα, όμως, μέσω της εμπλοκής τους στην ερευνητική αυτή εργασία, οι συγκεκριμένοι 13 μικροί ερευνητές και ερευνήτριες έχουν αποκτήσει τις βασικές και απαραίτητες δεξιότητες για να προσεγγίζουν, με σεβασμό, αλλά χωρίς φόβο, δέος και στερεότυπα, την Ιστορία.

                        Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στα μέλη της ερευνητικής ομάδας και στους συντελεστές της έκδοσης, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες του Περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου Ασίνου και την ερευνήτρια. Τους δόθηκε μια μοναδική ευκαιρία και την αξιοποίησαν, γνώρισαν και μυήθηκαν στη μαγεία της έρευνας και με την έκδοση αυτή παρουσιάζουν το πανέμορφο και ελπιδοφόρο αποτέλεσμα της δουλειάς τους.

                        Πριν από 60 περίπου χρόνια, ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης και οι υπόλοιποι μαθητές και μαθήτριες των Δημοτικών Σχολείων και των Γυμνασίων  της πατρίδας μας άρπαξαν, ως «μικροί ήρωες», τις κοτρώνες «για να φέρουν Λευτεριά». Σήμερα, σε μια κοινωνία που μεταβάλλεται ταχύτατα και σε έναν κόσμο με πολλές αβεβαιότητες, οι μικροί μαθητές και οι μαθήτριες του Περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου Ασίνου, με τις δικές τους «κοτρώνες», μας δείχνουν τι μπορούν να πετύχουν με τη μελέτη και τη γνώση και μας χαρίζουν μιαν ακτίνα αισιοδοξίας. Τους ευχαριστούμε και τους συγχαίρουμε. Και αυτούς και τους δασκάλους τους.
               




Πέτρος Παπαπολυβίου
Αναπληρωτής καθηγητής
Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Πανεπιστήμιο Κύπρου

Λευκωσία, Ιούνιος 2016


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ γράψτε εδώ τα σχόλιά σας.